تبليغاتX
راهنمای دندانپزشکان مهاجر به آمریکا
 
وبلاگ دندانپزشکانی که مایل به مهاجرت به آمریکا هستند (Iranian Dentists seeking education in US)
 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

[این پست جزء اولین پستهای این وبلاگ بود که با توجه به اهمیت اون، به ابتدای وبلاگ آوردم. در ابتدا بنا بود که با متن خودمانی (و زبان محاوره) وبلاگ رو آماده کنم که با مشورت با  چند تن از دوستان بنا شد زبان وبلاگ زبان رسمی تری باشه. جهت حفظ  اصالت متن اما، جز بروز کردن متن، در فرمت اون تغییری ندادم.]

 

فرض کنید که بناست در عرض سال آینده به آمریکا مهاجرت کنید. در اینجا میخوام کارهایی رو که باید قبل از مهاجرت و بلافاصله بعد از مهاجرت انجام بدین، لیست کنم:

-مدارکتون رو از ارگانهای مربوطه دریافت کنید. این مدارک شامل ریز نمرات دوره پیش دانشگاهی، دیپلم، ریز نمرات دانشگاه، مدرک دکترا یا تخصص و اگه طرح رفتین یا پروانه مطب دارین، اونها هم بهمچنین.

-مدارکتون رو ترجمه رسمی بکنید.

-اصل مدارک (کپی رنگی قبول نیست!!) بهمراه اصل ترجمه بهمراه کپی اصل و ترجمه رو با پست درست و حسابی برای ( ECE (www.ece.org ارسال کنین. توجه کنید که درخواست ارزشیابی مدل "Course by Course " بکنین حتماً. درسته که بورد این رو از شما نمیخواد، ولی هر دانشکده ای که اقدام کنین، ازتون این رو خواهد خواست. حتماً حواستون باشه که درخواست بدین  ECE  مدارکتون رو سفارشی (courier) به شما برگردونه. توصیه هم میکنم که آدرس برگشت رو یک آدرس تو آمریکا بدین که اونا نخوان به ایران اصل مدارک شما رو پست کنن. کل زندگیتون همون مدارکه. صد دلار دویست دلار بیشتر خرج کردن ارزششو داره.

جدیدا بعضی از موسسات و دانشکده ها، ارزشیابی WES رو هم قبول دارند. مزیت این ارزشیابی نسبت به ای سی ای این هست که WES بالای شانزده رو A حساب میکنه و ای سی ای بالای هفده رو. مسلما در شرایطی که نمره بوردی دیگه در کار نیست که بتونین از اون برای رقابت استفاده کنین، معدل بالا یکی از قویترین آیتمهای رزومه بحساب میاد.

از طرفی ولی، بورد و بعضی دانشکده ها، ارزشیابی WES رو قبول ندارند. برای از این به بعد توصیه میکنم که مدارک رو اول ارزشیابی ای سی ای و بعد ارزشیابی  WES کنین و هر دو رو در اختیار داشته باشین تا جایی که میشد از WES و جایی که نشد، از ای سی ای استفاده کنین.

وقتی مدارکتون رو میفرستین، باید برای ECE مشخص کنین که دوست دارین ارزشیابی مدارکتون به چه دانشکده هایی فرستاده بشه. توصیه من اینه که به ECE سفارش بدین که ارزشیابی ها رو به آدرس خودتون بفرسته. اینجوری ECE ارزشیابی ها رو تو پاکت لاک و مهر دار برای شما میفرسته و شما فقط کافیه که پاکت مربوطه رو با بقیه مدارکی که برای دانشکده ها میفرستین، با هم پست کنین. اینجوری احتمال اشتباه کم میشه و همه مدارکتون یک جا ارسال میشه. توی بعضی وب سایتا نوشتن که اونا میخوان مدارک از خود ECE فرستاده بشه، ولی عملاً منظورشون اینه که پاکت لاک و مهر ECE باشه و اون رو هم قبول دارن. در رابطه با نمره بوردتون هم بهمین شکل میتونین اقدام کنین. فقط نمره تافل رو نمیشه اینجوری سفارش داد. اون هم چون اینکه سیستم سفارشش تلفنیه و نمیشه به آدرس خودتون درخواست کپی کارنامه کرد. به این صورت، شما فقط کافیه یک پاکت بزرگ حاوی همه مدارکتون برای کمیته گزینش بفرستین.

توجه کنین که بورد برای ثبت نام در امتحان قسمت اول، ارزشیابی ای سی ای رو فقط بصورت الکترونیک قبول میکنه. در زمان ارسال مدارکتون برای ارزشیابی، این مطلب رو حتما به خاطر داشته باشین و از ای سی ای بخواین که یک نسخه الکترونیک از ارزشیابیتون رو برای بورد ارسال کنه.

نکته جالب اینکه تو پروسه ارزشیابی، معمولاً معدل شما بالا میاد چند دهم. دلیلش هم اینه که اینا از ۱۷ تا ۲۰ رو A در نظر میگیرن که معادل 20 میشه البته WES از 16 تا بیست رو A در نظر میگیره. البته نهایتاً نمره شما از 4 گزارش میشه که 3.5 به بالا عالیه.

خوب. حالا تنها چیزی که لازمه به این مجموعه اضافه بشه، نمره تافل و نمره بورد شماست:

امتحان تافل رو توصیه میکنم اگه زبانتون بده، در اولین فرصت برش دارین و اگه زبانتون خوبه، هر وقت برش داشتین، مهم نیست. فقط یادتون باشه که 2 سال بیشتر اعتبار نداره. پس طوری برش دارین که اگه زبونم لال، قبول نشدین اون سال، بدرد اقدام کردن در سال بعد هم بخوره. اگر هم که زبانتون بده، برا این گفتم زودتر بدین که دستتون بیاد چند مرده حلاجین. چون تافل رو براحتی میشه مجددا برداشت و اگر بناست نمرتون زیر صد بشه، چه بهتر که زودتر این مطلب رو متوجه بشین تا بتونین روش سرمایه گزاری لازم رو انجام بدین.  احتمالاً نمرتون خوب نمیشه، دوباره امتحان بدین تا نمره بالای 100 رو قبل از اقدام کردن برا دانشکده های اینجا، ردیف کرده باشین.

بدنبال تغییر شکل امتحان بورد آمریکا از مدل نمره ای به مدل قبولی-ردی که در اون نمره ای گزارش نمیشه، مطالعه برای امتحان بورد سختیش رو از دست داده و با یک برنامه ریزی درست، در یک زمان سه تا شش ماهه میشه هر دو بورد رو با موفقیت پشت سر گذاشت. حتما زمانی که تصمیم به مهاجرت گرفتین، درس خوندن برای امتحانات بورد رو شروع کنین و طوری برنامه ریزی کنین که زمستان یا اوایل بهار سالی که میخواین روبروی کمیته ثبت نام قرار بگیرین، درسها رو مطالعه کرده و مدارک رو آماده کرده، در آمریکا باشین. به محظ ورود، بورد قسمت اول و بعد از یکی دو ماه هم بورد قسمت دوم رو بردارین. مته به خشخاش نذارین برای این امتحانات، چون براحتی میشه در اونها قبول شد. منبع اصلی رو بذارین Dental Decks و بعد از اینکه این کارتها رو دو سه دور کردین، نمونه سوالات رو بزنین و برین سر جلسه. مطالب حجیم و شرکت در امتحان در حالیکه احساس آمادگی صددرصد نمیکنین، کار سختیه، ولی باور کنین که برای قبولی در این امتحان، مطالعه آنچنانی لازم نیست. سطح قبولی خیلی پایینه و براحتی میشه در اون قبول شد. بخصوص امتحان قسمت دوم که واقعا توصیه میکنم با چند هفته نمونه سوال زدن و یک نیم نگاهی هم به کارتهای دنتال دکس انداختن، قبولیش مثل آب خوردن خواهد بود.

بدلیل اینکه نمره بردی نیست تا به قبولی شما کمک کنه، نهایت تلاش رو در کامل بودن پروندتون از سایر جهات بکنین. نمره تافل بالای صد، داشتن بورد قسمت اول و دوم در رزومه، توصیه نامه ها، پرسنال استیتمنت و مدارکی که پشتوانه رزومه شما هستند رو از سال قبل آماده کنین تا انشاء الله تابستان چیزی برای اقدام در تمام دوره های مورد علاقتون کم نداشته باشین.

مبادا قبل از اینکه مطالب بورد رو نه تنها خونده که خورده باشین، بیاین این ور آب که پشیمون خواهین شد. هیچ درس خوندنی رو به بعد از مهاجرت واگذار نکنین که فوق العاده کار اشتباهیه. ببینین کی گفتم!

برای ثبت نام در امتحانات بورد، زمانی معادل یک ماه رو در نظر بگیرین. چون اول باید مدارک شما توسط ای سی ای ارزشیابی بشه که خودش حدود دو هفته ای زمان میبره و بعد مدارک باید برای بورد ارسال بشه و بررسی اونها هم دو هفته ای زمان میبره. بعد شما مجاز خواهید شد که زمان و مکان امتحان بوردتون رو از طریق سایت www.prometric.com مشخص کنین. از اونجا که این امتحانات بصورت آنلاین و در مراکز این شرکت انجام میشه، عملا زمان و مکان امتحان کاملا دست شماست

اما مد نظرتون باشه که:

زمان ثبت نامها از اواخر جولای شروع میشه، پس هر گلی میخواهین به سرتون بزنین، قبل از جولای بزنین! آخر جولای همه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام باید توی پاکت آماده باشه.

همچنین مد نظرتون باشه که نمرات امتحان بورد رو باید بعد از اینکه اصل نمره بدستتون رسید درخواست کنین (نهایتاً چند روز قبلش) که کلا میشه چیزی حدود 3 هفته. اینها رو میگم که در محاسباتتون مورد توجهتون باشه.

اما مطالعه برای امتحان بورد رو هم محدود به کارتهای دنتال دک و نمونه سوالات رسمی و غیر رسمی بکنین. دنبال منابع دیگه برین، مته به خشخاش گذاشتنه. توجه کنین دانشجوهایی که در آمریکا درس میخونن، سه هفته بیشتر برای این امتحان وقت نمیذارن. دیگه خود دانید :):

 چند نکته رو یاد آوری کنم:

-- حتماً قبل از هر چیز به سایتهایی که تو قسمت لینک این بلاگ معرفی کردم مراجعه کنین و با سایتها خودتون رو آشنا کنین. کلیه مطالبی که لازمه در این راه بدونین، در اون سایتها موجودند. دو سایت برای ورود اطلاعات شما برای شرکت در دوره های تخصصی عبارتند از سایتهای Pass و Match و سایت برای ورود به دوره های تکمیلی عبارت است از CAAPID که هر سه توسط وزارت آموزش و پرورش آمریکا سرویس دهی میشوند.

- به حرف این و اون گوش نکنین. مردم هزار حرف میزنن. یادتون باشه، هدف تافل ۱۰۰، داشتن بورد قسمت اول و دوم، و معدل کل دوره دانشگاه بالای ۱۷ هستش. اگه این سه فاکتور رو داشته باشین، شک نکنین که در اولین دوره ثبت نام، حتماً وارد دانشگاه خواهین شد. اگر هم نداشتین، باز هم ممکنه قبول بشین، ولی احتمالش میاد پایین.

- درست اقدام کردن خیلی مهمه. دانشگاه و برنامه ای که مایلین توش ادامه تحصیل بدین رو قبل از اینکه براش اقدام کنین، خوب بشناسین. دانشگاه و شهرشو بشناسین. سایت SDN که قبلاً معرفی کردم، اطلاعات خوبی به شما در رابطه با دانشکده های مختلف میده. حتماً در اون سایت حضور فعال داشته باشین. البته توجه کنین که بعضی اعضای هیأت علمی هم وارد اون سایت میشن موارد مربوط به دانشکده خودشون رو برای تفریح هم که شده، تعقیب میکنن، پس هویت خودتون رو محفوظ نگه دارین!

- در طی زمانی که خودتون رو برای امتحانات تافل و بورد آماده میکنین، بعنوان تفریح، وارد سایت دانشکده های دندانپزشکی آمریکا بشین و اطلاعات مورد نیاز رو در یک دفتر جداگونه جمع آوری کنین. شما لازمه که بدونین که چه دانشکده هایی دانشجوی خارجی میگیرن و دوره تکمیلی رو دارن، کی ثبت نامشون شروع و تموم میشه، چه مدارکی لازم دارن و پروگرمشون چجوریاست.

- پروسه مهاجرت پروسه هزینه بریه. دلتون برای ۱۰۰۰ دلار ۲۰۰۰ دلار نسوزه. در بهترین حالت، سالی ۴۰۰۰۰ دلار خرج تحصیلتون خواهد بود، پس بخصوص در فصل ثبت نام، سعی کنین از تمام شانستون استفاده کنین و بیخودی دانشکده ها و دوره هایی رو که حتی تصور جهنم از اونا دارین رو حذف نکنین. یک سال پشت خط موندن صد برابر خورد کننده تر از زندگی تو برهوته. یک سال قبول نشدن، صد برابر بدتر از دور از خانواده بودن شما رو اذیت خواهد کرد (البته این موردش قابل بسط به عموم میتونه نباشه). 

برای کیفیت پروندتون خرج کنین. همه چیز رو تایپ رنگی کنین (نه اینکه جواد بکنین مدارک رو!! منظورم اینه که مثلاً بجای اینکه با جوهر سیاه تایپ کنین، با جوهر آبی تایپ کنین!) همه مدارک استیکر دار باشن که اسم شما هم روی استیکر باشه. آدرس روی پاکت تایپ شده باشه. متن Personal Statement یا Recommendation Letter رو به کسی بدین که خارجی باشه و هر چقدر لازمه خرجش بکنین تا متن درست و حسابی بذارین جلوی کسی که پروندتون رو مطالعه میکنه. کلیه مواردی رو که پست میکنین، پست سفارشی بکنین تا بموقع و قطعاً به مقصد برسن! فکر نکنین که چون آمریکاست، بسته پستی گم و گور نمیشه!

 این موارد همشون خیلی مهمند. سعی کنین که هیچ گوشه ای رو پشت گوش نندازین. راهی که تصمیم دارین توش قدم بذارین، راه سخت و پر هزینه ایه. مثل آب خوردن هم میشه توش شکست خورد یا اینکه حداقل تأخیر کرد، پس این توصیه های ساده رو جدی بگیر!

مورد دیگه ای که در این یک سال پیش رو میتونین دنبالش باشین، کلاسهای تکمیلیه که قبلاً بهش اشاره کردم. کلاس کامپیوتر (آفیس، فتوشاپ)، کلاس آمار (روش تحقیق، SPSS، SAT)، عکاسی، خطاطی، نقاشی، مجسمه سازی اینا هنرهایی هستن که به چشم کمیته گزینش میان. یادتون نره در رزومتون اینها رو ذکر کنین. حتی توصیه میکنم که کاتالوگی تهیه کنین از نمونه کارهای هنریتون و ضمیمه پروندتون کنین و نهایت سلیقه رو در تهیه این کاتالوگها و نمونه کارها بخرج بدین. میتونین در طی این یکسال دنبال این هنرها هم باشین اگه وقت پیدا کردین!! بخصوص اگه دنبال این هستین که مستقیماً وارد دوره تخصص بشین، این فعالیتهای فوق برنامه خیلی بدردتون میخوره.

یک سری مدارک دیگه هست که در طی این یک سال باید تهیه کنین. این مدارک شامل معرفی نامه و Personal Statement هستن. در رابطه با معرفی نامه، حواستون باشه که یکی باید از رئیس دانشکدتون بگیرین، یکی بهتره که از استاد راهنماتون بگیرین، یکی از اساتید خز دانشکدتون و یکی هم از کسی که تو مطب یا کلینیک باهاتون کار کرده (کسی که بتونه شما رو از نظر کلینیکی ارزیابی کنه). نکته جالب اینکه اگه کسی رو دارین که تو دانشکده های آمریکا هیأت علمیه یا اینکه دندانپزشکه اینجا، اگه حاضر بشه بهتون توصیه نامه بده، تأثیرش شاید از بهترین استاد ایران هم بیشتر باشه. دلیلش اینه که اینا اینجا میتونن باهاش تماس بگیرن و شفاهاً ازش در رابطه با شما سوال کنن. البته بهتره کسی رو انتخاب کنین که بشه در رابطه با اینکه شما رو حرفه ای میشناسه، داستان سرهم کرد!

توصیه نامه و Personal Statement همونقدر مهمند که داشتن بورد یا نمره تافل! متأسفانه ما ایرونیا این جزئیات رو جدی نمیگیریم و خیلی از این بابت ضرر میکنیم. پس تا میتونین با کیفیت درستش کنین. سعی کنین که متن رو خودتون آماده کنین و از استاد بخواهین که امضا کنه و در آماده کردن متن هم به انگلیسی خودتون اطمینان نکنین. ما معمولاً فارسی رو به انگلیسی ترجمه میکنیم و ترجمه انگلیسیش درست از آب در نمیاد. حتماً از یک انگلیسی زبان مادرزاد کمک بگیرین. کسانی هستند که برای این کار پول دریافت میکنن. خرج کنین، ضرر نمیبینین.

در متن توصیه نامه چند مورد حتماً قید بشه:

- طرف شما رو چی شد که میشناسه و از کی میشناسه ذکر بشه

- اطلاعات تماس با فرد مورد نظر درج شده باشه (تلفن، پست الکترونی، ...)

- خصوصیات حسنه ذکر بشه، ولی یادتون نره که طرف ذکر کنه شما اخلاق خوبی داری و براحتی میتونی با همکلاسیات/ منشیا/ پرستارا/ مریضا ارتباط برقرار کنی و همه اینا دوست دارن!

- ذکر بشه که منظم هستی و در کارت دیسیپلین داری.

- اگه فعالیت فوق برنامه ای کردی که مدرکی براش نداری، توصیه نامه جای خوبیه که بشه اون کارها رو آورد. بعد میتونی با استناد به توصیه نامه، اون فعالیت فوق برنامه رو در رزومت قرار بدی. یادت باشه، هر چیزی که تو رزومه میزاری، باید براش مدرک داشته باشی.

- متن انگلیسیش باید تا حد امکان ساده و خلاصه باشه. توصیه نامه یک صفحه ای بدرد نمیخوره. معلومه خالی بندیه.

- اگه از رئیس دانشکده توصیه نامه میگیرین، ذکر کنه که رتبه شما در کلاس چند بوده یا اینکه جزء چند درصد اول کلاس بودین.

در رابطه با  Personal statement هم توجه داشته باشین که:

- از یک صفحه تجاوز نکنه

- این نامه این فرصت رو به شما میده تا خودت رو، امیالت رو، اهدافت رو و آیندت رو به کمیته ثبت نام معرفی کنی. حواست باشه که این نامه خیلی مهمه و برای هر مدل دوره، شکلش فرق میکنه. مثلاً اگه برای USC داری مینویسیش، با توجه به اینکه دانشکده ایه که فکوس دوره تکمیلیش روی مهارتهای عملیه، اگه بنویسی که من دنبال تحقیقم و دوست دارم که در آینده عضو هیأت علمی بشم، اشتباه کردی، ولی اگه همین مطلب رو برای UCLA بنویسی، خوب خوبه. اما از اون طرف حواست باشه که اگه تو رزومت هیچ کار تحقیقاتی نکردی و نوشتی که تحقیق میخوام، خوب اشتباه کردی و از اون طرف اگه همش کار تحقیقاتی کردی و بعد نوشتی اومدم Skills ام رو Improve کنم، خوب بازم اشتباه کردی!! برای همینه که میگم از یکی که این راه رو رفته و میدونه که چی بنویسه، کمک بگیرین. چون ما در ایران اصلاً با چنین نامه ای در طول دوران تحصیل مواجه نخواهیم شد.

- متن انگلیسیش باید عالی باشه این نامه. حواستون باشه، همونقدر این نامه مهمه که نمراتی که گرفتین. پس سر سری ردش نکنین! این شد 1000 بار!

- پس خودتون رو مختصر و مفید معرفی میکنین که از کجا اومدین، دوست دارین که در آینده چکار کنین (Career Goals)، چرا این دانشکده رو انتخاب کردین، چرا این پروگرم رو انتخاب کردین، چه چیزی شما برای پروگرم داری (Your contribution to the program) و ... . جالبه بدونین که چجوری Personal Statement نوشتن، کتاب داره خودش!

نمونه personal statement در این وبلاگ گذاشتم

مورد دیگه رزومه یا  Curriculum Vitae) CV) هستش که خیلی مهمه، بخصوص اگه بخواهین برین مستقیماً تخصص (جداگونه توضیح دادم این مورد رو). کلاً سی وی مشخص میکنه که شما در طول این بیست سی چهل پنجاه!! سال گذشته چه کار کردی. برای قبول شدن تو دوره تکمیلی، فعالیت فوق برنامه شاید اونقدر مهم نباشه که نمرات تافل، بورد و معدل. ولی برای مستقیماً تخصص قبول شدن، مقاله داشتن و کتاب داشتن و جایزه بردن و سخنرانی کردن و هر کار فوق برنامه ای که میتونین براش مدرک بیارین، مهممند. نمیخواد از اینکه در دوران راهنمایی کلاس ژیمناستیک شرکت کردین به اینا بگین! ولی اگه دوره خاصی شرکت کردین، مقاله دارین، در ارگانیزیشن خاصی عضویت فعال دارین، کمیته اجرایی کنگره خاصی بودین، درس دادین، مدال یا جایزه خاصی گرفتین، همشو قید کنین. اینجا جاییه که اگه قطور شد مشکلی نداره. ولی کیفیت مطالبی که مینویسین رو هم مد نظرتون باشه

 

  نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم فروردین 1391ساعت 18:29  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
از سالی که نوشتن این وبلاگ شروع شده، تعداد مراجعه کنندگان به اون هم روند رو به افزایشی گذاشته و از طرفی، تعداد دوستانی که تونستن وارد دوره های تکمیلی و تخصصی بشن هم افزایش داشته. همیشه خبر ورود مستقیم به دوره تخصصی دوستان، مایه خوشحالی و افتخار بقیه همکارانمون هست. برای مثال تعدادی از قبولیها که در جریانشون بودم شامل تخصص ارتودنسی دانشگاه هاروارد و یو سی ال ای، تخصص رادیولوژی دانشگاه کانکتیکات، تخصص اطفال و اندو دانشگاه مریلند هستند. این دوستان موفق شدند بدون گذروندن دوره تکمیلی و بطور مستقیم از دندانپزشکی ایران وارد دوره تخصصی در آمریکا بشن که مایه بسی افتخار و دلگرمی برای بقیه دوستان هست. اگر کسی از قبولیهای بیشتر خبر داره، لطفا اطلاع رسانی کنه. 

خبر رسید که یکی از دوستان موفق شده مستقیما وارد دوره پریو دانشگاه نیویورک بشه و یکی دیگه از دوستان وارد دوره اندو دانشگاه واشنگتن و یکی دیگه از دوستان وارد دوره رادیو دانشگاه سن انتونیو.  تبریک میگم خدمت همه این دوستان. 

عده زیادی از دوستانی که دوره تکمیلی رو در آمریکا گذراندند هم در رشته های مختلف از ارتو و جراحی و اندو گرفته تا اطفال و پریو و پروتز قبول شدند. همونطور که مشخص هست در بروی دانشجویان ایرانی بواسطه درخشش هر چه بیشتر دانشجوهای قبلی باز شده و امید من اینه که بتونم با راهنمایی هر چه بهتر شما عزیزان، زمینه رو فراهم کنم که همه به اون چیزی که از نظر تحصیلی در ذهنشون هست، برسند. 

اتفاق بزرگ سال 2011، اتمام شکل نمره ای امتحان بورد بود. پس از گذشت چند ماه، مشخص هست که قبولی در این امتحان کار سختی نیست و نیاز نیست بمانند قبل کنکوری برای امتحان آماده شد. توصیه من این هست که از دنتال دکس بعنوان مرجع اصلی استفاده کنین و در کنار نمونه سوالات را داشته باشین و بعد از دو سه دور کارتهای دنتال دکس و نمونه سوالات، برین سر جلسه. بیشتر از این لازم نیست وقت بذارین، چون زمان رو تلف کردین. برای امتحان قسمت دوم بورد هم شاید واقعا مطالعه نمونه سوالات کافی باشه. اگر خیلی میخواین برای این امتحان وقت بگذارین، یک دور کارتها رو هم به مطالعه اضافه کنین. بیشتر از این واقعا نیاز نیست. 

با توجه به حذف نمره بورد از پروسه ثبت نام، رزومه در اولویت اهمیت قرار میگیره. جمع بندی کلی برای آماده شدن برای فصل ثبت نام اینه که حتما تا قبل از تابستان نمره تافل، بورد قسمت اول و بورد قسمت دوم رو به رزومتون اضافه کنین. مدارکتون رو ترجمه کرده و ارزشیابی شده در اختیار داشته باشین. رزومه، پرسنال استیتمنت و توصیه نامه ها رو هم آماده داشته باشین که اواخر تابستان (جولای و آگوست) که فصل ثبت نام شروع شد، بتونین با حداکثر قدرت در اون شرکت کنین. 

توصیه من برای مطالعه برای امتحان بورد همچنان دنتال دکس و نمونه سوالات هست. امیدوارم که همه دوستان در ادامه راه موفقتر از قبل عمل کنند. 


  نوشته شده در  دوشنبه دهم بهمن 1390ساعت 13:26  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بدنبال تغییر شکل امتحان از مدل نمره ای، به مدل قبولی-ردی که از ابتدای سال 2012 اجرا میشه، دانشگاه نیویورک برای دانشجوهای سال 2013 خودش شرط نمره امتحان دی ای تی (Dental Admission Test (DAT) رو به مدارک مورد نیازش برای ثبت نام اضافه کرده. امتحان دی ای تی امتحانیه که دانشجویان لیسانسیه آمریکا برای ورود به دوره دندانپزشکی عمومی پاس میکنند. نمره آوردن در اون با توجه به اینکه بخش مربوط به زبان انگلیسی داره، برای ایرانیها مشکل هست، مگر اونکه زبان شرکت کننده قوی باشه. 

توجه داشته باشین که فعلا فقط دانشگاه نیویورک (NYU) این شرط رو برای متقاضیانش گذاشته و فعلا بقیه دوره های تکمیلی هنوز چنین شرطی رو برای پذیرش، ندارند. اما اگر سایر دوره های تکمیلی هم از این دانشگاه کپی برداری کنند، کار متقاضیان ادامه تحصیل به آمریکا کمی مشکل میشه. البته با توجه باینکه بعد از تغییر سیستم بورد به قبولی-ردی، مطالعه برای امتحان بورد زمان زیادی نخواهد گرفت، میشه این زمان رو به امتحان دی ای تی اختصاص داد و در مجموع نتیجه گیری کرد که از نظر سختی، تغییر چندانی صورت نگرفته. ولی خوب بجای مطالعه موارد امتحانی علوم پایه، باید برای امتحان دی ای تی که موارد مثل درک سه بعدی، هوش و زبان انگلیسی رو شامل میشه آماده شد. 

فعلا ان شاءالله این تغییر محدود به دانشگاه نیویورک باقی خواهد ماند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با امتحان دی ای تی به این لینک مراجعه کنین:

http://www.ada.org/dat.aspx

لازم به ذکره که این امتحان کتب مربوط به خود رو برای آماده شدن داره. بعنوان مثال میشه به کتابهای موسسه های Kaplan، Barons که برای این امتحان طراحی شده اند، اشاره کرد. 

  نوشته شده در  سه شنبه دهم آبان 1390ساعت 13:31  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
اول از همه پست "اقدامات لازم الاجرا قبل از مهاجرت" این وبلاگ رو مطالعه کنین. اون پست کلیه مواردی رو که قبل از مهاجرت باید در نظر بگیرین، برای شما توضیح میده. 

اولین قدم جمع آوری مدارک و ریزنمرات و ترجمه رسمی آنهاست به این شرح: 

- نمرات سال آخر دبیرستان 

- دیپلم

- نمرات دوره عمومی

- مدرک دندانپزشکی عمومی

این مدارک برای ثبت نام در امتحانات بورد آمریکا لازم هست. بقیه موارد مثل نمرات دوره تخصصی و مدرک تخصصی، گواهی طرح، پروانه مطب، دوره فلوشیپ، مقاله، در صورت وجود باید جمع آوری و ترجمه شوند تا در رزومه مورد استفاده قرار بگیرند. 

یک سری کارها هست که از طریق اینترنت باید انجام شوند که میتوانید از همین الان برای آنها اقدام کنید و لزومی ندارد تا زمان مهاجرت برای آنها صبر کنید. در حقیقت با انجام این امور، کار شما در زمان مهاجرت آسانتر میشود:

1- دریافت dentpin : مراجعه کنید به سایت https://www.ada.org/dentpin.aspx 

2- ثبت نام و شرکت در امتحان تافل. مراجعه کنید به سایت www.ets.org/toefl

- ارسال اصل مدارک اشاره شده بهمراه یک کپی از ترجمه انگلیسی آنها به ECE و WES که موسسات ارزشیابی مدارک هستند (توصیه میکنم به هر دو این موسسات جداگانه اصل مدارک رو ارسال کنید و ارزشیابی هر دو را در اختیار داشته باشین. 

3- ثبت نام در سایت CAAPID برای دوره های تکمیلی. مراجعه کنید به سایت http://www.adea.org/dental_education_pathways/CAAPID/Pages/default.aspx

4- ثبت نام در سایت PASS برای امکان اقدام برای اکثر دوره های تخصصی. مراجعه کنید به سایت http://www.adea.org/dental_education_pathways/pass/Pages/default.aspx

5- ثبت نام در سایت Match برای امکان اقدام در بعضی از دوره های تخصصی. مراجعه کنید به سایت http://www.natmatch.com/dentres

6- گشت و گذار در سایتهای دانشکده های دندانپزشکی آمریکا جهت آشنایی با شرایط تک تک دوره های تخصصی یا تکمیلی مختلف. 

7- جمع آوری و تکمیل رزومه علمی، مدیریتی، اقتصادی، هنری، ورزشی

8- تهیه توصیه نامه از رئیس دانشگاه، اساتید مطرح یا همکاران گرامی

9- نوشتن پرسنال استیت منت

10- آماده شدن برای امتحانات بورد قسمت اول و دوم آمریکا: زمانی بیشتر از سه- چهار ماه رو برایش در نظر نگیرید. 

توصیه میکنم موارد سه تا پنج رو صرفنظر از اینکه امسال میخواین بیاین یا بعدا و صرفنظر از اینکه میخواین برین دوره تخصصی یا تکمیلی، بطور کامل انجام بدین. منتهی پرداخت وجه آنها رو تا زمانی که مطمئن نشدین میخواین به آمریکا مهاجرت کنین، به تعویق بندازین. دلیل این توصیه اینه که اولا در طی این پروسه از موارد ضعف و قوت پروندتون آگاه میشین، با روند کار برای ورود به دوره های تکمیلی و تخصصی آشنا میشین و مدارکتون رو کامل میکنین. در پایان اگر فرضا بعد از تکمیل پروندتون در این وبسایتها، اون سال مهاجرت نکردین، میتونین مواردی رو که آماده کردین، ذخیره کنین برای سال بعد. به این صورت سالی که آماده مهاجرت هستین، کار کمتری برای انجام خواهید داشت. تکمیل این وبسایتها، هیچ نمره منفی برای شما نخواهد داشت تا زمانی که پول رو پرداخت نکردین. برای همین نگرانش نباشین و در وقت اضافتون با خیال راحت اقدام به تکمیل مشخصاتتون در این وبسایتها بکنین

توصیه میکنم که این موارد رو تا قبل از تابستان سالی که میخواین وارد پروسه گزینش بشین، انجام داده باشین. برای این مطلب لازم هست که  قبل از پایان زمستان و آغاز بهار به آمریکا مهاجرت کنین که در فصل بهار با برداشتن امتحانات بورد قسمت اول و دوم،  رزومه شما برای ثبت نام در دوره های تکمیلی یا تخصصی کامل باشه ان شاء الله :)

موفق باشین

  نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم مهر 1390ساعت 14:59  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بدلیل اینکه دیگر نمره ای برای امتحانات بورد گزارش نمیشود، زمان زیادی نباید برای این امتحانات صرف کرد و از طرفی لازم هست که هر دو امتحان قسمت اول و دوم رو به رزومه اضافه کرد. البته نشستن سر جلسه بدون آگاهی از منابع امتحانی هم کار درستی نیست. برای همین توصیه میکنم که دنتال دک رو بعنوان مرجع اصلی انتخاب کنین و اون رو دو یا سه بار دور کنین و در کنارش نمونه سوالات رسمی و غیر رسمی مربوط به امتحان رو که در بازار موجود هست، بزنین و امتحان قسمت اول رو بر دارین. در کل زمانی حدود حداکثر سه ماه مطالعه جامع برای کسی که چند سالی هست فارغ التحصیل شده، میتونه کافی باشه. بیشتر از اون اتلاف وقت هست، چون در نظر بگیرین که دانشجویان دندانپزشکی آمریکایی با یک ماه مطالعه سر این امتحان حاضر میشوند. در کل لازم نیست که احساس آمادگی کامل برای این امتحان بکنین، چون هدف پاس کردن هست، نه نمره آوردن. با توجه به اینکه 65 درصد سوالات ساده، 25 درصد متوسط و 10 درصد سخت هست، آوردن نمره 75 بمراتب کار راحتی خواهد بود. استرس و دلهره خواهید داشت وقتی اینجوری برای یک امتحان آماده شده اید، ولی توصیه من اینه که بجای اینکه بیخودی بیشتر برای این امتحان وقت بذارین، انرژیتون رو برای کارهای دیگه مثل برداشتن قسمت دوم امتحان یا بهبود رزومتون صرف کنین. 

امتحان بورد قسمت دوم از قسمت اول بمراتب راحت تر هست و اگر جرأتش رو داشته باشین، بدون مطالعه هم میشه سر جلسه حاضر شد. ولی در کل توصیه میکنم که حداقل یک دور نمونه سوالات رسمی رو بزنین و اگر خیلی از وضع خودتون نا امید بودین، نیم نگاهی به کارتهای دنتال دک بکنین. در مجموع زمان یک ماه مطالعه برای امتحان بورد قسمت دوم، زیاد هم هست. واقع بینانه زمان سه تا چهار ماه برای دو امتحان میتونه کافی باشه و این مطلب کمک بسیار بسیار زیادی به بهبود رزومه شما میکنه. 


  نوشته شده در  سه شنبه یازدهم مرداد 1390ساعت 5:8  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
سلام خدمت همه مراجعین محترم؛

من یک عذرخواهی به شما بدهکارم از بابت غیبتی که در طی این یکی دو ماه گذشته در پاسخگویی به سوالات شما داشتم. بدلیل مشغله های زیاد نمیتونستم وقتم رو درست تنظیم کنم و نتیجتاً سوالات شما بیپاسخ موند. با توجه به اینکه بسیاری از مشغله های چند ماه گذشته به پایان رسیده، امیدوارم بتونم در این فصل پر سوال به سوالات شما پاسخ بدم.

یک نکته دیگه اینکه سیستم پاسخ به سوال بلاگفا که وبلاگ من در اون هست، خیلی قوی نیست و لیست سوالات رو هم به شکل محدود نگهداری میکنه. اگر تا دو سه روز دیگه پاسخ سوال خود رو در این وبلاگ ندیدید، لطفاً سوال خود رو دوباره مطرح کنید، وگرنه سوال شما از دید من مخفی باقی مونده. بخصوص کسانی که سوالات خصوصی میپرسند. 

با توجه به اینکه فصل ثبت نام امسال در راهه و با توجه به تغییرات بزرگ نحوه ورود به دانشگاه که از اول ژانویه اعمال خواهد شد، بنظر تابستان پرسوالی خواهد بود. تقاضا دارم اگر دسترسی به فیس بوک دارید، سوالات خود را در آنجا هم مطرح کنید تا بقیه دوستان شما هم بتوانند راحت تر در پاسخگویی شرکت کنند.

در رابطه با جلسه با خانم وکیل که لغو شد، از همه دوستانی که ابراز تمایل کرده بودند، عذر میخوام. بدلیل مشغله فراوان، نشد که هماهنگ بشه و با توجه به اینکه ایشون مایل بودند، من نتونستم هماهنگیهای لازم رو درست انجام بدم. امیدوارم عذر مرا بپذیرین. تلفن تماس ایشون در وبلاگ موجوده و مطمئن هستم که بطور جداگانه پاسخگوی نیازهای مهاجرتی شما عزیزان خواهند بود. 

با توجه به حضور فعال تعدد زیادی از دوستان در گروه ما در فیسبوک، توصیه میکنم حتما سری به آنجا بزنید. خوشحالم که زمینه ارتباط شما دوستان عزیز از طریق این وبلاگ و گروه مربوط فراهم شده.

موفق باشین. 

حسام

  نوشته شده در  شنبه یازدهم تیر 1390ساعت 5:51  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

امروز بطور اتفاقی خبردار شدم که خانم وکیل مهسا خانبابایی عازم ایران هستند. با ایشون تماس گرفتم و از ایشون خواهش کردم تا در صورت تمایل جلسه اطلاع رسانی و پرسش و پاسخی برای متقاضیان به مهاجرت بگذارند و ایشون استقبال کردند. از اونجا که حیطه تخصصی ایشون کمک به مهاجرت متقاضیان فیلدهای مدیکال هست، مطمئنا برای آن دسته از دوستان که مایل به مهاجرت هستند، فرصت بسیار مناسبی خواهد بود تا اطلاعات جامع تری از راه پیش روشون بدست بیارند. لازم به ذکر هست که ایشون به زبان انگلیسی توضیحات را ارائه خواهند داد. لطفا در صورت تمایل، حضور خود را اعلام کنید تا هماهنگیهای لازم صورت بگیرد. جهت ثبت نام، یا از طریق وبلاگ و یا از طریق گروه دندونر در فیسبوک آمادگی خود را اعلام کنید..

مکان این برنامه بسته به تعداد شرکت کنندگان بزودی اعلام خواهد شد

 

  نوشته شده در  چهارشنبه چهارم خرداد 1390ساعت 19:29  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

تغییر شکل  امتحان به فرمت جدید که در آن نمره ای گزارش نخواهد شد و افرادی که موفق شدند بالای 75 بگیرند، در کارنامه دریافتی تنها عنوان Pass را خواهند دید، تأیید شده است و از اول ژانویه امسال به مرحله اجرا در خواهد آمد. فرمت امتحان از نظر نوع سوالات تغییراتی خواهد داشت، ولی بدنبال این تغییر مطالعه برای امتحان بورد آسانتر خواهد شد. حتما لحظه ای که تصمیم به شروع به مطالعه برای امتحان بورد کردید، این صفحات اینترنت را بطور کامل مطالعه کنید:

http://www.ada.org/2288.aspx

http://www.ada.org/2667.aspx

اگر شما برنامه دارید که در تابستان سال 2011 برای رشته مورد نظرتون اقدام کنین، حتما سعی کنید تا نمره خوبی را قبل از تابستان امسال کسب کنید. نمره قوی در امتحان بورد قسمت اول تضمین کننده موفقیت شما در دندانپزشکی آمریکا خواهد بود. بعد از سال 2012 اگر شکل امتحان عوض شود، دیگر این شانس از شما گرفته میشود و شما نمیتوانید از نمره خود برای نمایاندن قابلیتهای ذهنی خود به هیأتهای ثبت نام استفاده کنید. البته اگر به تابستان امسال  نمیرسید و یا فکر میکنید که با شرکت هول هلکی در امتحان بورد، نمره خوبی کسب نخواهید کرد، توصیه من این است که تا ژانویه صبر کنید ببینید چی میشود. چون بهر حال پاس کردن این امتحان هیچ کاری ندارد و نیاز نیست خیلی برای اون زحمت بکشید. 

بدترین اشتباه این است که در حالی که برای امتحان آماده نیستید، آنرا بردارید و نمره کمی کسب کنید. نمره کم امتحان بورد میتواند به تنهایی راه تحصیل شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. برای همین تنها در صورتی برای امتحان قبل از 2012 ثبت نام کنید که برای یک 99 گرفتن آماده باشید. 


  نوشته شده در  یکشنبه چهارم اردیبهشت 1390ساعت 18:10  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بله. دو دفتر رو معرفی میکن. یکی در بوستون و دیگری در واشنگتن دی سی

1) خانم مهسا خانبابایی (Mahsa Khanbabai) که مقیم بوستون هستند، از اون جهت که پرونده تعدادی از دوستامون رو انجام دادند و همه از ایشون راضی بودند، خدمت شما معرفی میکنم:

www.mk-immigration.com

mahsa@mk-immigration.com

Tel:  508 297 2065

تخصص ایشون در پرونده پزشکان و دندانپزشکانی هست که مایل به مهاجرت هستند و میخوان ویزا و یا مستقیما گرین کارد بگیرند. 

2) جناب مایکل بیژنی، از ایرانیان فعال در شهر واشنگتن دی سی که دفتر وکالتشون علاوه بر کارهای مهاجرت، سایر خدمات مثل تهیه رزومه، متون توصیه نامه و پرسنال استیتمنت و سایر خدمات لازم برای مهاجرت تحصیلی رو ارائه میدند. آدرس ایشون هم اینه:

Multi-Linguistic Translation & Evaluation Services (MTES)

Institute of National American Higher Education for Foreign Students (INA-HEFS)

21495 Ridgetop Circle Suite 305

Sterling, Virginia 20166 - USA

(703) 444- 4343 (O)

(703) 444- 4124 (F)

(703) 627- 2434 (C)

mbijani@usa-translation.com

mbijani@usa-studying.com

Website: usa-translation.com

Website: usa-studying.com


لازم هست بدونین که با پیگیریهایی که این دوستمون کردند، فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد تهران و دانشگاه سراسری مشهد در ارزشیابی مدارکشون در ای سی ای، بجای نمره هفده تا بیست، نمره شانزده تا  بیست A در نظر گرفته میشه :)

هر دو این عزیزان برای کمک به هموطنان عزیز آمادگی خودشون رو به من اعلام کردند.



  نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم فروردین 1390ساعت 8:25  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
با تشکر از خانم دکتر مهدیان که این فایل رو در گروه دندونر در فیسبوک به اشتراک گذاشته بودند، لینکش رو اینجا برای اون دسته از دوستان که مایل هستند در رابطه با تخصصهای دندانپزشکی آمریکا اطلاعات بیشتری کسب کنند هم به اشتراک گذاشتم:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/specialty_certifying_report.pdf



  نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم فروردین 1390ساعت 7:34  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
خلاصه قوانین ایالتهای مختلف آمریکا در این فایل که از سایت ای دی ای گرفته شده موجود هست:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/licensure_state_requirements_intl.pdf

هر جا نوشته بود:

DDS or DMD degree from ADA accredited Program 

اون ایالت، دانشجوهای خارجی را قبول نمیکنه. برخی از آنها که نوشته اند

 A DDS or DMD degree and a certificate from ADA approved specialty education program 

اینها ایالتهایی هستند که با گذروندن یکی دو سال دوره تخصص رسمی در آمریکا میشه در آنها با مدرک عمومی از ایران یا هر جای دیگه آمریکا کار کرد. نمونه آنها ایالتهای ویرجینیا، تگزاس و واشنگتن هست. 

قبل از هر گونه تصمیم گیری در رابطه با انتخاب محل کار و روش ادامه تحصیل در آمریکا، حتما با بورد ایالت مربوطه تماس بگیرید. چون قوانین دائم عوض میشود و شما نمیخواهید بر اساس یک تصور غلط، راه زندگیتون رو انتخاب کنین.

  نوشته شده در  پنجشنبه چهارم فروردین 1390ساعت 9:13  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
سال جدید رو به همه دوستانی که لطف کردن و سری به وبلاگ من زدن تبریک میگم. 

سال گذشته سال پرباری برای دندانپزشکان ایرانی در آمریکا بود. تعداد زیادی از دوستان موفق شدند وارد دوره های تکمیلی در سراسر آمریکا بشن و عده دیگه ای از دوستان بطور مستقیم یا غیر مستقیم وارد دوره های تخصصی شدند. نکته قابل توجه اینه که علاوه بر اینکه تعداد قبولیها سال به سال در حال افزایشه، از طرف دیگه زمان بلاتکلیفی متقاضیان هم کاهش محسوسی کرده. این نشاندهنده برنامه ریزیهای دقیقتر و آگاهی بیشتر دندانپزشکان عزیز هست که قدم در این راه میگذارند و از شما چه پنهون که هدف و انگیزه ایجاد این وبلاگ هم چیزی جز این نبوده. 

ان شالله در سال جدید هم این توفیق نصیب من و همکارام بشه که بتونیم همچنان پروپاقرص پاسخگوی سوالات متعدد شما دوستان عزیز باشیم. با این امید که هر کسی که تصمیم به قدم گذاشتن در این راه میگیره، بتونه با حداقل سختیها به اون چیزی که میخواد و لیاقتش رو داره برسه.

شاخه های شسته، باران خورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپید، برگهای سبز بید
عطر نرگس، رقص باد، نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست، نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش بحال روزگار

با آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه شما  دوستان

حسام

  نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم اسفند 1389ساعت 8:25  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
جهت تسهیل ارتباط مراجعین محترم به این وبلاگ با یکدیگر برای تقسیم منابع و اطلاعات، گروه dandooner در فیسبوک ایجاد شد. در صورت تمایل بعضویت آن در بیایید:

http://www.facebook.com/group.php?gid=161129003898274&ref=ts

رمز موفقیت تک تک شما در اتحاد، یکدلی و کمک همه شما به یکدیگر است. 

با آرزوی موفقیت برای یکایک شما دوستان عزیز

حسام

  نوشته شده در  شنبه بیست و سوم بهمن 1389ساعت 9:1  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بله. بر اساس اخباری که از نمرات دوستانی که امسال امتحان را برداشته اند، ظاهرا امتحان خیلی مشکل شده و گرفتن نمره بالا در آن سخت. همچنین دوستانی با نمرات 93 و 94 هم امسال در گرفتن پذیرش در دوره های تکمیلی با مشکل مواجه شده اند. برای همین توصیه میکنم که امتحان را بیش از پیش جدی بگیرید و بر شدت و وسعت مطالعات خود برای این امتحان بیفزایید. 

قبلا مطالعه با کمک کارتهای دنتال دک و نمونه سوالات را توصیه میکردم، با توجه به سختی بیش از پیش امتحان توصیه من این هست که یکی از رفرنسهای دیگر مرتبط با امتحان بورد را هم مطالعه کنید:

- Kaplan Dental Essentials

- First Aid NBDE Part I

- Mosby's Review for NBDE

البته یکی را از بین این منابع انتخاب کنید و اگر لازم داشتید، نمونه سوالات مرتبط با مرجع مورد نظرتون رو هم که در دسترس هست، مطالعه کنید. اینکه کدوم یک از این منابع بهتر هست و کدام بدتر و کدام مجموعه سوالات اونها بهتر هست یا بدتر، حقیقتش من اطلاع ندارم. لطفا به سایتهای SDN و سایتهای مشابه مراجعه کنید. اگر دوستانی که امتحان  را به تازگی پاس کرده اند، اطلاعاتی در این زمینه دارند، خوشحال میشم که با بقیه هموطنان تجربشون رو قسمت کنند.

یک توصیه دارم که منابع خود را خیلی زیاد نکنید چون زیادی منابع مطالعاتی خودش باعث استرس و خستگی و سردرگمی شما میشود. ثبت نام در کلاسهای کپلان آمریکا هم یکی از راههای افزایش نمره شما هست. البته هنوز اعتقاد دارم که خواندن جامع کارتهای دنتال دک و نمونه سوالات کافیست، ولی بهرحال کار از محکم کاری عیب نمیکند. زمانی که با نمرات بالایی چون 93 و 94 هم مشکل میشود قبول شد، باید هدف رو بالاتر از 95 قرار داد.



  نوشته شده در  دوشنبه چهارم بهمن 1389ساعت 18:17  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
در آمریکا، دو تخصص رسمی دیگر غیر از آنچه در ایران میشناختیم وجود دارند که تقریبا از نظر قانونی تفاوتی با اندو و پریو و ارتودنسی ندارند و بمانند آنها تخصص دندانپزشکی بشمار میروند. این تخصصها عبارتند از Advanced Education in General Dentistry که در حقیقت تخصص دندانپزشکی عمومی تخصصی بشمار میرود که مواردی مثل ایمپلنت، ونیر، اندو و کارهای تخصصی که در دوره عمومی وقت آموزش آنها بطور کامل نیست در آن آموزش داده میشود و دیگری General Practice Residency که اون هم به نوعی تخصص دندانپزشک عمومی بیمارستانی است و فارغ التحصیل این رشته با فعالیتهای دندانپزشکی مرتبط با بیمارستان مثل کنترل بیماران اورژانس و تروما، کشیکهای شبانه و غیره آشنا میشود.

شما بعنوان یک دانشجوی خارجی همانطور که میتوانید برای تخصصهایی مثل اندو یا پریو اقدام کنید، میتوانید برای این دوره ها (در دانشکده هایی که دانشجوی خارجی میگیرند)، اقدام کنید. تفاوت این رشته ها با سایر تخصصهای معمول دندانپزشکی این هست که اولا معادل در ایران ندارند، برای همین اگر بیاین اونها رو بردارین، باید چهار ساعت به همه توضیح بدین که چی خوندین که با روحیه ایرانی خیلی سازگاری نداره :)

خارج از شوخی، مزیت  این دوره ها این است که اکثر دانشکده ها به دانشجویانی که در این دوره ها قبول میشوند، حقوق پرداخت میکنند. قبولی برای این دوره ها به سختی تخصصهای دیگر نیست، ولی البته خیلی هم آسان نیست. این تخصصها همچنین برای دانشجویان خارجی هم جذبه دارند. علاوه بر اینکه فرصت لازم را به دانشجو میدهند که از نظر کلینیکی کفایت بیشتری پیدا کنه، از آنها بعنوان نقطه پرتابی بسوی تخصصهای مشکل تری چون اندو یا جراحی استفاده میشود. 

توجه داشته باشید که به مانند سایر تخصصهای مورد تأیید ای دی ای، شما با گذراندن این دوره ها میتوانید در یک سری از ایالتها کار کنید و از این نظر فرقی با سایر رشته ها ندارند. برای همین اگر شما دنبال این هستید که در ایالتهای مجاز کار کنید و حوصله گذراندن دوره پر خرج تکمیلی را ندارید و همچنین اهل تخصص خواندن نیستید، میتوانید در دوره های یک یا دو ساله AEGD یا GPR ثبت نام کنید. هم اینکه احتمالا حقوق به شما تعلق میگیرد (مگر اینکه محدودیتهای ویزایی نگذارد و یا دانشکده مورد نظر به خارجیها حقوق ندهد) و بدون خرج میتوانید در یک سری از ایالتهای آمریکا پروانه کار بگیرید. بهر حال سابقه تحصیل در این دوره های تخصصی، شانس قبولی مستقیم شما در دوره های تخصصی دیگر را هم افزایش میدهد. 

  نوشته شده در  دوشنبه چهارم بهمن 1389ساعت 18:3  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
توصیه من این است که حتما امتحان iBT  را بجای امتحانات دیگر ذکر شده بردارید، حتی اگر نمره آنها موجود هست. چون تعدادی از دانشکده ها تنها نمره iBT را از شما قبول خواهند کرد و به صرف شما نیست که انتخابات خود رو بخاطر یک امتحان زبان تافل از دست بدهید. پس حتما سعی کنید حتی اگر قبلا امتحانات زبان دیگر را با موفقیت پشت سر گذاشتید، نمره iBT رو به رزومه خود اضافه کنید.

توجه کنید که نمره هدف برای تافل اینترنتی 100 است و سعی کنید تا در هر بخش از امتحان، نمره بالای 25 کسب کنید.

  نوشته شده در  چهارشنبه یکم دی 1389ساعت 21:39  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
با سلام خدمت شما دوستان عزیز؛

این وبلاگ را از آخر به اول بخوانید. توضیحات کلی تر در پستهای قدیمیتر وبلاگ موجود است. 

اگر احساس میکنید حوصله خواندن این همه متن فارسی که در این وبلاگ قرار داده شده را ندارید، من جای شما باشم، در تصمیم خودم برای مهاجرت تجدید نظر میکنم! مهاجرت کاری بسیار سخت و طاقت فرساست و به برنامه ریزی دقیق و جمع آوری اطلاعات جامع نیاز دارد و پروسه ای زمانبر و هزینه بر است. 

دوستان عزیزی که سوال مطرح میکنند، توجه کنید که من در همین وبلاگ و در زیر سوال آنها پاسخ خواهم داد. در صورتیکه پاسخ سوال قبلاً در وبلاگ ذکر نشده باشد، سوال مطرح شده به جمع سوالات وبلاگ اضافه خواهد شد و بصورت شخصی پاسخ داده نمیشود. توجه داشته باشید که محتوای وبلاگ بیش از آن چیزی است که در صفحه اصلی وبلاگ مشاهده میکنید. جهت آگاهی از کلیه محتویات این وبلاگ به لینک عناوین مطالب وبلاگ واقع در ستون سمت چپ صفحه، زیر عکس و زیر منوی اصلی مراجعه کنید. 

لطفاً پیش از طرح پرسش، وبلاگ را کاملاً مطالعه فرمایید

با تشکر از همکاری شما

  نوشته شده در  دوشنبه بیست و دوم آذر 1389ساعت 12:39  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
خیر. گذراندن امتحانات Eligibility در کانادا، تنها به شما پروانه کار در کانادا میدهد. شما همچنان فاقد مدرک عمومی دندانپزشکی مورد تأیید ای دی ای هستید که آنرا تنها میتوان با گذراندن دوره های تکمیلی دو یا سه ساله در کانادا یا آمریکا بدست آورد. این مدرک کمکی به کار یا تحصیل شما در آمریکا نمیکند و بدرد کسانی میخورد که میخواهند در کانادا کار و زندگی کنند.

از طرفی با توجه به سخت بودن و زمانبر بودن مراحل این امتحانات و با توجه به اینکه درصد قبولی شرکت کنندگان در امتحانات محدود و کم است، بخصوص اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا دارید، شاید در نظر گرفتن راه دوره های تکمیلی منطقی تر باشد. 

  نوشته شده در  دوشنبه بیست و چهارم آبان 1389ساعت 8:46  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
یک راه ساده درخواست کمک از آشنایان شما در آمریکاست. راه دیگر تهیه کارت اعتباری بین المللی و پرداخت وجه از آن طریق است. اگر این راه نیز ممکن نبود، صرافیهای معتبر این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد. وجه مربوطه را در ایران از شما دریافت خواهند کرد و به نمایندگی از شما به موسسه مربوطه در آمریکا پول را واریز خواهند کرد و کارمزدی نیز دریافت میکنند.

با تشکر از جناب نیما که اطلاعات زیر را در اختیار ما گذاشتند:

جهت تهیه کارت اعتباری در ایران، چند انتخاب برای شما موجود است. انتخاب اول مراجعه به بانک ملی است که کارت مستر کارد Master Card در اختیار شما میدهد. به این شکل که دو میلیون تومان از پول شما را بلوکه میکند و در قبال آن به شما حدود هزار یورو اعتبار میدهد. شما میتوانید تا سقف همین هزار یورو اعتبار خرج کنید. در پایان هر ماه صورتحسابی برای شما ارسال میشود که شما با پرداخت کامل آن صورت حساب، اعتبار خود را به دو هزار دلار افزایش میدهید. به این مدل کارتهای اعتباری که در آمریکا هم موجود هستند،  Secured Credit Card میگویند که در حقیقت پولی که بانک بلوکه میکند، ضامن پرداخت مبالغی است که از اعتبار خود خرج میکنید. لازم به ذکر است که برای خرید آنلاین، شما شماره کردیت کارد، نام و نام خانوادگی که بر روی کارت درج شده، تاریخ اعتبار و یک عدد رمز (که معمولاً پشت کارت نوشته شده) بیشتر نیاز ندارید. مشابه همین کارت توسط  بانک اقتصاد نوین صادر میشود، ولی کارت شما ویزا (Visa) خواهد بود. سازمان نظام پزشکی هم کارت اعتباری تا سقف 500 یورو ارائه میدهد. 

توجه داشته باشید که پولهایی که بعنوان ضمانت از شما دریافت میشود، در نهایت  مال شماست، فقط تا زمانی که حساب شما مفتوح باشد، در اختیار بانک است. 

(مجدداً ذکر کنم که اطلاعات فوق با لطف یکی از مراجعه کنندگان به وبلاگ با نام نیما در اختیار سایر دوستان قرار گرفته که از ایشون کمال تشکر رو دارم)


  نوشته شده در  جمعه چهاردهم آبان 1389ساعت 11:18  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

یک راه ساده درخواست کمک از آشنایان شما در آمریکاست. راه دیگر تهیه کارت اعتباری بین المللی و پرداخت وجه از آن طریق است. 

با تشکر از جناب نیما که اطلاعات زیر را در اختیار ما گذاشتند:

جهت تهیه کارت اعتباری در ایران، چند انتخاب برای شما موجود است. انتخاب اول مراجعه به بانک ملی است که کارت اعتباری مستر کارد Master Card در اختیار شما میدهد. به این شکل که دو میلیون تومان از پول شما را بلوکه میکند و در قبال آن به شما حدود هزار یورو اعتبار میدهد. شما میتوانید تا سقف همین هزار یورو اعتبار خرج کنید. در پایان هر ماه صورتحسابی برای شما ارسال میشود که شما با پرداخت کامل آن صورت حساب، اعتبار خود را به همان هزار دلار افزایش میدهید. به این مدل کارتهای اعتباری که در آمریکا هم موجود هستند،  Secured Credit Card میگویند که در حقیقت پولی که بانک بلوکه میکند، ضامن پرداخت مبالغی است که از اعتبار خود خرج میکنید. لازم به ذکر است که برای خرید آنلاین، شما شماره کردیت کارد، نام و نام خانوادگی که بر روی کارت درج شده، تاریخ اعتبار و یک عدد رمز (که معمولاً پشت کارت نوشته شده) را باید در اختیار ارگانی که از آن خرید میکنید قرار دهید. از آنجا که هر کسی با داشتن این اطلاعات میتواند بمانند شما بصورت آنلاین از خرید کرده و در حقیقت اعتبار شما را خرج کند، از آنها محافظت کافی بعمل بیارید. 

مشابه همین کارت توسط  بانک اقتصاد نوین صادر میشود، ولی کارت شما ویزا (Visa) خواهد بود. سازمان نظام پزشکی هم کارت اعتباری تا سقف 500 یورو ارائه میدهد. 

توجه داشته باشید که پولهایی که بعنوان ضمانت از شما دریافت میشود، در نهایت  مال شماست، فقط تا زمانی که حساب شما مفتوح باشد، در اختیار بانک است. 

(مجدداً ذکر کنم که اطلاعات فوق با لطف یکی از مراجعه کنندگان به وبلاگ با نام نیما در اختیار سایر دوستان قرار گرفته که از ایشون کمال تشکر رو دارم)


  نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم آبان 1389ساعت 22:26  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
حدود دو سال و نیم از تأسیس این وبلاگ میگذره و استقبال از اون روزبروز داره بیشتر میشه. آمار مرتبط با میزان و ترکیب مراجعه کنندگان رو با شما قسمت میکنم (برگرفته از سایت statcounter.com)، شاید براتون جالب باشه. 

میزان کل مراجعه کنندگان 14076 نفر (در سال 2008، 538 نفر، در سال 2009، 4509 نفر و در 10 ماه اول 2010، 9029نفر). از این تعداد، 7367 نفر بیش از یک بار به سایت مراجعه کرده اند. 

48 درصد از مراجعه کنندگان از ایران، 27 درصد از آمریکا، 12 درصد از کانادا، و بقیه از کشورهای ترکیه، فیلیپین، اکراین، هند و بقیه کشورهاست.  

ارجاع دهندگان این وبلاگ بیشتر از صفحات زیر بوده اند:

1- google.com
2- stu-dent.blogfa.com
3- moderldentistry.blogfa.com
4- mohajersara.com
5- iirden.ir

با در نظر گرفتن اینکه تعداد دندانپزشکان ایرانی چیزی حدود 25 هزار نفر هست، این آمار تا حدودی میتونه برای برنامه ریزان نظام دندانپزشکی ایران نگران کننده باشه. 

  نوشته شده در  شنبه یکم آبان 1389ساعت 12:40  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بله. لازم هست تا تافل را بردارید چون اکثر دانشکده ها تنها تافل را قبول دارند. جدیدا بعضی دانشکده ها که فعلا تعداد آنها زیاد نیست، تافل iBT را تنها تافل مورد تأیید میدانند. گر چه که اکثریت همچنان تافل PBT را قبول دارند. پس منطقا برداشتن امتحان iBT بهتر است. سعی کنید طوری خود را برای این امتحان آماده کنید که حداقل نمره 100 را کسب کنید. چون بعضی دانشکده ها پرونده هایی که نمره تافل آنها زیر 100 است را بدون هیچ بررسی، رد میکنند.


  نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مهر 1389ساعت 22:39  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
بله. با داشتن مدرک لیسانس و یا بالاتر در رشته های غیر دندانپزشکی، شما میتوانید برای دوره های دندانپزشکی عمومی آمریکا اقدام کنید. لازم به ذکر است که پزشکانی که علاقه چندانی به رشته پزشکی ندارند هم میتوانند به این شکل تغییر رشته داده و وارد دندانپزشکی شوند. روش کار به این شکل است:

قبل از ورود به رشته دندانپزشکی لازم هست تا شما تعدادی واحدهای پیش نیاز این رشته ها را در آمریکا پاس کنید و لازم هست تا حداقل یک سال کالج در آمریکا گذرانده باشید. این واحدها توسط دانشکده ها و کالجهای مختلف ارائه میشوند و شامل واحدهایی مثل بیوشیمی، بیولوژی و غیره میباشند. شما برای این کار لازم هست تا با اداره ادمیشن کالج یا دانشکده مورد نظرتون تماس بگیرین و نمرات خودتون رو برای آنها ارسال کنید. بر اساس نمراتی که گرفته اید و ترکیب واحدهایی که برای گرفتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود پاس کرده اید، ترکیب واحدهایی که لازم هست آنها را پاس کنید تا بتوانید مشمول شرایط ورود به دوره دندانپزشکی عمومی شوید، متفاوت خواهد بود. معمولا چیزی حدود یک سال زمان لازم خواهد بود تا آن واحدهایی که کم دارید را پاس کنید تا بتوانید وارد رشته دندانپزشکی شوید. در این رده، نمره معدل شما چه آنچه در ایران گرفته اید و چه آنچه در این واحدهایی که در آمریکا خواهید گذراند، تأثیر بسیار زیادی در قبولی شما دارند. 

علاوه بر این واحدهای پره دنتال، شما لازم هست تا در امتحانی با عنوان DAT  که مخفف Dental Admission Test هست، شرکت کنید. برای این امتحان لازم هست تا کتابهای آماده سازی آنرا خریداری کرده و مطالعه کنید. این کتابها را روی اینترنت میتوانید تهیه کنید. موسسات متفاوتی آنها را ارائه میکنند که من چون این راه را خودم طی نکردم، منبع مناسبی برای ارائه مشاوره در این زمینه نیستم. آنچه تعیین کننده ترین نقش را در قبولی شما در دوره های عمومی دندانپزشکی خواهد داشت، نمره شما در امتحان DAT هست. جهت اطلاع از ترکیب و نحوه امتحان حتما جزوه آنرا در سایت ada مطالعه کنید:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/dat_examinee_guide.pdf

با کسب نمره خوب در این امتحان و نمرات خوب در مرحله قبلی، شما میتوانید شانس خود را برای ورود به رشته دندانپزشکی امتحان کنید.

دوره دندانپزشکی در آمریکا در کل 4 سال است که یک سال دوره پره دنتال را هم که به آن اضافه کنیم، این راه گرفتن مدرک دندانپزشکی حداقل 5 سال طول خواهد کشید. 


  نوشته شده در  یکشنبه هجدهم مهر 1389ساعت 8:59  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
اولین خبر، قبولی یکی از دانشجوهای دندانپزشکی مشهد در رشته پروتز هاروارد هست که پس از پایان دوره دانشجوییشون در زمستان امسال، از تابستان 2011 دوره خود را شروع خواهند کرد. یکی دیگر از دوستان ایرانی که در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا دوره دندانپزشکی عمومی خود را تمام کرده بود، موفق شد در رشته ارتودنسی دانشگاه هاروارد قبول شود. یکی دیگر از دوستان که در دانشگاه یو سی اس اف دوره تکمیلی خود را گذرانده بود موفق شد تا در تخصص اندو دانشگاه کلمبیا قبول شود , و یکی از دیگر از دوستان که در حال حاضر مشغول گذراندن دوره تکمیلی در دانشگاه یو  سی اس اف هستند، موفق شدند برای رشته تخصصی ارتودنسی دانشگاه راچستر قبول شوند. ممنون میشم اگه خبر قبولی بقیه دوستان را اطلاع رسانی کنید. 


با آرزوی موفقیت برای همه

  نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم مهر 1389ساعت 8:58  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
یک سری برداشتهای بعضا غلط هست که ما رو به سمت امر مهاجرت سوق میده. برخی از آنها رو که میتواند در تصمیم گیری شما تأثیر داشته باشد، اینجا ذکر میکنم.

تصور اینکه درآمد شما در آمریکا بعنوان یک دندانپزشک بیشتر از ایران خواهد بود، در اکثر موارد، تصوری اشتباه است. در آمریکا تعرفه های دندانپزشکی بالاتر از ایران است، در آن شکی نیست. اما در نظر داشته باشید که در آمریکا، خرج مطب بجای میانگین 20 درصد، 50 و گاها 60% پول دریافتی از مریض است. دلیل اصلی این اختلاف قیمت هم هزینه نیروی انسانی مطب است. از طرف دیگر، در آمریکا شما با توجه به درآمد بالایی که دارید، حدود 30 تا 40 و گاهی هم بیشتر از 40% از درآمد خود را در آخر سال باید به مالیات بدهید. البته بسیاری از هزینه هایی که در مطب میکنید، از این پول کم میشود، ولی در نهایت آنچه در کف قضیه میماند، با ایران تفاوت بسیاری نخواهد کرد و با توجه به اینکه هزینه زندگی در آمریکا بطور کلی از ایران بیشتر است و با توجه به اینکه برای تحصیل خود در آمریکا رقم بالایی در حدود 200 تا 300 هزار دلار یا بیشتر را باید پرداخت کنید، توجه داشته باشید که از نظر اقتصادی شاید خیلی توجیه پذیر نباشد که این کار را انجام داد و لازم است تا بدقت آنرا بررسی کنید. 

تصور اینکه استرس زندگی در آمریکا کمتر از ایران است، نیاز به حلاجی دارد. به نظر من در یک جمله، با زندگی در ایران شما از همه چیز حرص میخورید، الا کارتون، در آمریکا از هیچ چیز حرص نمیخورد الا کارتون. بدلیل روی روال بودن سایر موارد زندگی، جدای از مسائل اخلاقی و خانوادگی، امور روزمره زندگی در آمریکا تسهیل شده اند و اعصاب شما را خورد نخواهد کرد. ولی تصور اینکه با مهاجرت به آمریکا دیگر اعصاب شما از هیج چیز خورد نخواهد شد، غلط است. علاوه بر اینکه استرس مهاجرت و زندگی در غربت هم وجود دارد، استرس کار و محیط کار چیز کمی نیست که بتوان آنرا در نظر گرفت. امنیت شغلی در ایران بی نظیر است و استرس کار هم همینطور. بعنوان یک دندانپزشک شما تقریباً امنیت شغلی بالایی دارید و محیط کار هم اصلا محدودیتها و استرسهای کار در اینجا را ندارد. 

زمانی که شما بعنوان یک دندانپزشک تصمیم به مهاجرت میگیرید، حداقل یکی دو سال از زندگی خود عقب می افتید که در طول این زمان علاوه بر اینکه درآمد شما حذف میشود، هزینه زندگی شما هم افزایش پیدا میکند. این هزینه های زمانی و اقتصادی را قبل از مهاجرت در نظر بگیرید.  

 

  نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم شهریور 1389ساعت 9:8  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
خیر. شما باید تا آوریل همان سالی که قصد اقدام برای دوره های تکمیلی از طریق سایت CAAPID دارید، صبر کنید. چرا که دوره اقدام از 15 آوریل همان سال شروع میشود. البته شما میتوانید جهت آسودگی خاطر، بطور تمرینی اپلیکیشنها را شروع به پر کردن کنید، از آن کپی تهیه کنید و با شروع دوره اپلیکیشن سال بعد، اطلاعات را منتقل کنید تا استرس کمتری تحمل کنید، ولی توجه داشته باشید که فرضا توصیه نامه های سال قبل قابل استفاده برای سال بعد نخواهند بود. 


  نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم شهریور 1389ساعت 8:44  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
چنانچه شما دانشجوی دندانپزشکی در ایران یا هر کشور دیگری هستید، میتوانید با تکمیل این فرم توسط ریاست دانشکده خود، قبل از فارغ التحصیلی در امتحان بورد آمریکا شرکت کنید. فرم در این آدرس یافت میشود:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/nbde01_certification_eligibility.pdf

جهت شرکت در امتحان بورد قسمت دوم هم فرم زیر باید تکمیل شود:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/nbde02_certification_eligibility.pdf

فرم باید توسط دانشکده دندانپزشکی لاک و مهر شود و برای بورد آمریکا ارسال شود. در آن صورت، بدون نیاز به ارسال مدارکی دیگر، در صورتی که این مدرک مورد تأیید بورد قرار گیرد، شما  میتوانید برای امتحان بورد قسمت اول آمریکا ثبت نام کنید. 

توجه کنید که تا اطلاع ثانوی، این امتحان تنها در کشورهای آمریکا، کانادا، گوام، پورتوریکو و جزایر ویرجین و به صورت آن لاین برگزار میشود.

 
  نوشته شده در  شنبه بیستم شهریور 1389ساعت 10:25  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

جهت جستجو در رابطه با دوره های مختلف دانشکده های مختلف، لازم هست تا به وبسایت دانشکده های مختلف مراجعه کنید. برای این منظور کافیست در ویکیپدیا تایپ کنید US Dental Schools و لیست مربوطه ظاهر خواهد شد. در این وبلاگ هم لینک اکثر آنها را در یکی از پستهای قدیمیتر قرار داده ام. از گوگل هم بهمین شکل میتوانید برای وبسایت دانشکده ها استفاده کنید. سایت ada.org هم این اطلاعات را دارد. 

زمانی که شما به وبسایت یک دانشکده مراجعه میکنید، باید دنبال اطلاعات نحوه ثبت نام آن دانشکده باشید. این اطلاعات معمولا زیر لینکهایی مانند Admissions، Prospective Students، Academics، Admission office, Academic affairs و مواردی مشابه قرار گرفته. 

لینکهایی چون Continuing education, students, current students, Courses معمولاً فاقد اطلاعات لازم در رابطه با دوره های تکمیلی یا تخصصی هستند. دوره های Continuing Education معادل دوره های بازآموزی در ایران هستند. 

دوره های تکمیلی با عناوینی چون  Advanced standing program, Professional program for international dentists, international dentists program در دانشکده های مختلف عنوان شده اند. 

در آمریکا معمولا به دوره لیسانس میگویند Undergraduate. به دوره دندانپزشکی عمومی میگویند Predoc یا Predental (بعضی دانشکده ها به این دوره هم میگویند Undergraduate) و نهایتا به دوره های تخصصی میگویند Advanced Graduate Education Programs, Post doctoral Programs, Residency Programs. 

توجه داشته باشید که تخصص Advanced Education in General Dentistry با دوره های تکمیلی که با عنوان Advanced Standing هستند، فرق میکند. AEGD بهمراه (GPR (General Practice Residency  تخصصهای مورد تأیید ای دی ای هستند که معادل ایرانی فعلا ندارند، ولی از نظر قانونی هیچ فرقی با تخصص ارتودنسی یا اندو ندارند. AEGD میشود دندانپزشکی عمومی پیشرفته و GPR هم به نوعی میشود دندانپزشکی بیمارستانی. 

شما با استفاده از این اطلاعات میتوانید شرایط مورد نیاز به ورود هر کدام از دوره هایی که مایل هستید را دریافت کنید. توصیه من این است که یا یک فایل ورد یا اکسل در کنار دستتان باز بگذارید و اطلاعات دوره های مورد نظر خود رو سرجمع از اینترنت جمع آوری کنید یا اینکه دفترچه ای به این امر اختصاص بدید و اطلاعات دوره های مختلف را بطور خلاصه در یک جا جمع آوری کنید. این امر از سردرگمی شما جلوگیری میکنید و در ادامه راه زمان زیادی را برای شما صرفه جویی خواهد کرد. 

پروسه ثبت نام پروسه سخت و زمان بری است که هر چه شما شناخت بیشتری از آن داشته باشید و اطلاعات شما کاملتر باشد، یقینا راحت تر و مفید تر خواهد بود.


با آرزوی موفقیت

  نوشته شده در  شنبه بیستم شهریور 1389ساعت 7:39  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
خیر. ترجیحا این کار را نکنید چون ممکن است شانس قبولی در هر دو رشته را از دست دهید. بخصوص اگر رشته های تخصصی را انتخاب میکنید. بخاطر اینکه ثبات قدم و راسخ بودن شما در رشته انتخابی یکی از معیارهای اولیه برای انتخاب شدن شماست. حال اگر شما برای دو رشته مختلف در یک دانشکده اقدام کنید، هر دو رشته خواهند فهمید که شما در انتخاب خود خیلی راسخ نیستید. 

البته بحث اقدام همزمان برای یک دوره تخصصی و دوره تکمیلی در یک دانشکده کمی فرق میکند. گر چه که توصیه میکنم این کار را هم انجام ندهید، ولی چون میتوانید انتخاب همزمان خود را تا حدودی توجیه کنید، پذیرفتنی تر است، ولی باز هم به صلاح نیست و ترجیحا از آن اجتناب کنید. در آمریکا انتخاب برای دوره تکمیلی و تخصصی خیلی زیاد است و بنابراین شانس قبولی شما با رعایت این مطلب، کم نخواهد شد. 

  نوشته شده در  شنبه بیستم شهریور 1389ساعت 7:8  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
پیغامی داشتم چند روز پیش از یکی از مراجعه کنندگان به نام دکتر فرهنگ با اطلاعات تماس زیر:

تلفن تماس:09111318233
pezeshkcanada@yahoo.com
www.pezeshkcanada.com

که کارتهای دنتال دک 2011 بعلاوه مجموعه سوالات امتحان بورد را که به تازگی وارد بازار شده، تهیه کرده اند و حاضرند با قیمت مناسب به متقاضیان در ایران ارائه دهند. اگر در حال آماده شدن برای برداشتن امتحان در سال دیگر هستید، حتما آخرین نسخه دنتال دک را تهیه کنید و بعنوان مرجع اصلی مطالعه برای امتحان از آن استفاده کنید. 

انتشارات شایان نمودار هم کپی مجموعه دنتال دکهای 2009/2010 رو بهمراه یک سری نمونه سوالات تهیه کرده (با تشکر از خانم هنگامه جهت اطلاع رسانی و جناب مهدی جهت اطلاعات تکمیلی). جهت تهیه با آدرس زیر تماس بگیرید:

تهران- میدان فاطمی-خیابان چهلستون-بوعلی سینا شرقی- پلاک 37-بلوک B طبقه همکف-انتشارات شایان نمودار مراجعه یا با شماره 88951462 تماس بگیرن.شخصی به نام خانم (آقا زاده) مسئول فروش این مجموعه هستن.

جناب مهدی میفرماید: "این انتشارات همچنین نمونه سوالات امتحان برد رو از سال 1997 تا 2007 با جوابش در اختیار داره که البته نمیدونم که کلیه سوالات هر سال رو شامل میشه یا قسمتی از سوالات هر سال رو.قیمتش هم فکر میکنم 200 هزار تومن هست".

لطفاً اگر کسی از شما به سایر منابع امتحان بورد، بخصوص نمونه سوالات دسترسی دارند، اینجا اطلاعات خود را قرار دهند تا بقیه بتوانند استفاده کنند. 

فراموش نکنید که رمز موفقیت اطلاع رسانی صحیح و کمک و همیاری یکدیگر است. با تقسیم منابع و اطلاع رسانی جامع، شانس تک تک شما جهت موفقیت افزایش پیدا خواهد کرد. 

با آرزوی موفقیت و به امید کمکرسانی هر چه بیشتر به همدیگه

حسام

  نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم شهریور 1389ساعت 8:10  توسط حسام رحیمی (Hessam Rahimi)  | 
 
  POWERED BY BLOGFA.COM